Capital Markets Blog

The tale of the Securitisation Regulation

The Regulation aims to strengthen the legislative framework for European securitization market. It is a building block of the Capital Markets Union (CMU) which contributes to the Commission’s priority objective of supporting job creation and sustainable growth.

The Securitisation Regulation (SR) formed a part of Investment Plan for Europe, also known as the Juncker Plan, named after Jean-Claude Juncker, the president of European Commission at that time. The plan was officially communicated by the Commission on November 26, 2014 and the SR intended to restart high-quality securitization markets without repeating mistakes made before the 2008 financial crisis.

Eight months under the Securitization Regulation

As of beginning of 2019, the new Securitization Regulation applies. It consists of 48 articles and brings forth several noteworthy rules, concerning mostly disclosure practices and Simple, Transparent and Standardized (STS) framework.

 

The STS Framework

The STS refers to a set of criteria that grant an STS label to a compliant ABS transaction. The requirements are described in articles 18 – 28 and can be broken down as follows:

BaFin and Bundesbank consult MaSanV

On 25 April 2019, BaFin, in agreement with the Deutsche Bundesbank, submitted the Mindestanforderungen an Sanierungspläne für Institute und Wertpapierfirmen (MaSanV)[1] for consultation.

The MaSanV-E will replace the MaSan after its entry into force. In addition, it will transpose into German law the EBA guidelines on the range of scenarios to be used in recovery plans (EBA/GL/2014/06) and the EBA Guidelines on the minimum list of qualitative and quantitative recovery plan indicators (EBA/GL/2015/02), and will concretise the provisions of the Delegate Regulation (EU) No. 2016/1075.

This creates the necessary requirements for the reorganisation planning of less significant institutions (LSI) as well as of institutions, which belong to an institution protection system (IPS).

As a result, the MaSanV will become the central legal norm, especially for smaller banks, alongside the German Sanierungs- und Abwicklungsgesetz (SAG).

BaFin und Bundesbank konsultieren MaSanV

Die BaFin hat am 25. April 2019 im Einvernehmen mit der Deutschen Bundesbank die Verordnung zu den Mindestanforderungen an Sanierungspläne für Institute und Wertpapierfirmen (MaSanV) zur Konsultation gestellt.

Der MaSanV-E wird nach Inkrafttreten zum einen die MaSan ersetzen. Darüber hinaus wird er die Leitlinien der EBA[1] über die bei Sanierungsplänen zugrunde zu legende Bandbreite an Szenarien (EBA/GL/2014/06) und die Leitlinien der EBA zur Mindestliste der qualitativen und quantitativen Indikatoren an Sanierungspläne (EBA/GL/2015/02) in deutsches Recht umsetzen und die Regelungen der Delegierten Verordnung (EU) Nr. 2016/1075 konkretisieren.

Dadurch werden die notwendigen Vorgaben zur Sanierungsplanung von weniger bedeutenden Instituten (LSI) sowie von Instituten, die einem institutsspezifischem Sicherungssystem (IPS) angehören, geschaffen.

Im Ergebnis wird die MaSanV vor allem für kleinere Häuser zur zentralen Rechtsnorm neben dem Sanierungs- und Abwicklungsgesetz (SAG) werden.

SRB Brexit-Positionspapier zur Abwicklungsvorbereitung

Das Single Resolution Board (SRB) hat in einem Positionspapier[1] darauf hingewiesen, dass wesentliche regulatorische Vorgaben (wie z.B. an die MREL Quote, Fortführungskonzepte, Personalausstattung) ungeachtet des Brexits von Bankinstituten in der EU27 eingehalten werden müssen. Mit dem Brexit wird die europäische Bank Recovery and Resolution Directive (BRRD)[2] ihre Bindungswirkung für in Großbritannien ansässige Institute verlieren. Daher formuliert das SRB seine regulatorischen Erwartungen an Banken, die a) ihre Geschäfte, in eines der EU27 Länder verlagern (incoming banks), oder b) ihren Hauptsitz in der EU27 haben und ihre Aktivitäten in Großbritannien oder einem Drittland auf- bzw. ausbauen (outgoing banks).

SRB Brexit position paper to ensure resolvability

The Single Resolution Board (SRB) pointed out in a position paper[1]  that banks have to be compliant with essential regulatory requirements (e.g. for MREL, continuity concepts, staffing) irrespective of the upcoming Brexit. After Brexit the European Bank Recovery and Resolution Directive (BRRD) will lose its binding effect for institutions domiciled in Great Britain.[2]  The SRB therefore formulates its regulatory expectations for banks that a) relocate their operations to one of the EU27 countries (incoming banks) or b) have their head office in the EU27 and establish or expand their activities in Great Britain or a third country (outgoing banks).

Handels- und steuerbilanzielle Fragen bei der Portierung von Zinsderivate-Portfolien zwischen zentralen Kontrahenten

Im Zuge des Brexit entfällt das “Passporting” von Finanzdienstleistungen, und die regulatorische Anerkennung von Finanzdienstleistern im Vereinigten Königreich in der EU bedarf einer Genehmigung im Einzelfall. Die somit zu erwartende Verlagerung von Finanzgeschäften in die EU betrifft auch das Clearing von in Euro denominierten Zinsderivaten (sog. “Euro-Clearing”). Der nachfolgende Beitrag beschreibt mögliche Übertragungswege für bestehende Zinsderivate zu einem zentralen Kontrahenten in der EU und diskutiert die handels- und steuerbilanziellen Folgen.


Commercial and tax balance sheet issues in the porting of interest-rate derivative portfolios between central counterparties

In the course of Brexit, passporting of financial services will no longer apply and the regulatory recognition of financial service providers in the UK require approval on a case-by-case basis in the EU. The clearing of interest rate derivatives denominated in Euros (so-called Euro Clearing) is a market with a nominal volume of approximately 100 trillion Euro in open contracts, which is currently predominantly settled at the London Clearing House (LCH). In the event of a hard Brexit, the European Securities and Markets Authority (ESMA) decided on 18th February 2019 to recognize the LCH as a third party CCP for a limited period of 12 months. A to be expected transfer of financial transactions to the EU, also affects Euro Clearing. The following article by Dr. Christian Altvater, Head of the Group Tax Department of Deutsche Börse Group, and Judith Gehrer, Partner at PwC, describes possible transfer channels for existing interest rate derivatives to a central counterparty in the EU and discusses the consequences for the commercial and tax balance sheets.

Den Artikel von Dr. Christian Altvater und Judith Gehrer (PwC) erschienen in RdF 2019, 65-72 der dfv Mediengruppe finden Sie in deutscher Sprache (in german language) hier.

Die Veröffentlichung erfolgt mit freundlicher Genehmigung der dfv Mediengruppe.

Die Entwicklung der europäischen Kapitalmärkte nach dem Brexit

Es scheint kein Weg mehr daran vorbeizuführen: Das vereinigte Königreich wird die Europäische Union offiziell am 29. März 2019 verlassen, auch wenn es (hoffentlich) zu einer Übergangsperiode kommt, die den Marktteilnehmern die dringend benötigte Zeit gibt, sich auf diese noch nie dagewesene Situation einzustellen.

Der Brexit wird die europäischen Kapitalmärkte auf Jahre hinaus beeinflussen. Marktteilnehmer sollten daher die wesentlichen Bestimmungsfaktoren der Kapitalmarktentwicklung nach dem Brexit kennen, wenn sie strategische Entscheidungen treffen.

Zum Start unseres Kapitalmarktblogs stellen wir Ihnen unseren neuen Beitrag zur Zukunft der europäischen Kapitalmärkte vor.

The Development of European Capital Markets Post-Brexit

There seems to be no getting around it: The United Kingdom will officially leave the EU on the 29th of March 2019, even if there (hopefully) is a transition period to smooth the process and give all market participants the desperately needed time to adapt to this unprecedented situation.

Brexit will change European capital markets for years to come. Market participants should know the determinants of Brexit and their impact on Post-Brexit capital market development when taking strategic decisions.

Launching our capital markets blog, we present our new article on the future of European capital markets.

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